Pierre- Auguste Renoir

Büyük Çiçek Vazosu

Pierre Auguste Renoir

Fransız Ressam Auguste Renoir 25.02.1841 de Limoges/Fransa da doğdu. Renoir, orta halli bir ailenin çocuğuydu. Babası Leonard ve Annesi Marguerite terziydi. Pierre Auguste Renoir, doğumundan üç yıl sonra, ailesi Limoges’den ayrılarak, Parise taşınmış. Renoir burada yedi yaşında iken "Freres des Ecoles Chretiennes" adı altında, rahiplerin yönettiği bir okula girmiş. Oğullarının yeteneğini fark eden ailesi, 1854 yılında Pierre Auguste’u okuldan alarak, porselen süslemeciliği ile uğraşan Levy Kardeşler’in yanına çırak olarak yerleştirmiş. Auguste Renoir, bu atölyede porselen tabaklar boyamış ve oldukça başarılı işler yapmaya başlamış. Akşamları resim derslerini izlemek üzere Dekoratif Sanatlar ve Resim Okulu’na gidiyormuş. 1858 yılında Levy Kardeşler’in atölyesi, o dönemde gelişmekte olan mekanik ile zor anlar yaşamaya başladı. Bu durumda Renoir çok geçmeden, yelpazeleri resimleyen bir atölyede iş buldu. Büyük bir ustalıkla 18. yüzyıla ait taklidi resimler yaptı. Renoir çok çalışıyordu ve onun büyük düşü, resim sanatı ile uğraşmaktı. Renoir, sanat hayatının daha ilk yıllarında Manet'nin üslubunu beğenmiş; bunu, Courbet'nin plastik ifade tarzı ve Delacroix’nın renk dünyası ile birleştirmiştir. Ne var ki hiçbir sanatçıya ve üsluba körü körüne bağlanmamıştır. Yakın dostu Laporte'un önerisi üzerine Güzel Sanatlar Akademisi’ne girmeye karar veren Renoir, giriş sınavlarını büyük bir başarı ile kazanarak, 1862’de Emile Signol ve Akşam adlı tablosuyla tanınan İsviçreli ressam Charles Gleyre’in atölyesine girmeye hak kazanmıştır. Atölyede sanatsal gelişimi açısından önemli rol oynayacak olan Frédéric Bazille, Alfred Sisley, ve Cladue Monet ile tanışmıştır. Bu arada arkadaşı Jules de Coueur’ün Marlotte’daki malikanesinde konuk olmuştur. Sanatçı burada birçok eserinde kendisine modellik yapan Lise Trehot ile tanışmıştır. Sanatçı Lise’in parkta, ayakta, çimenler üzerine oturmuş halde ya da dikiş dikerken birçok resmini yapmıştır.

Teknede Yemek

Pierre Auguste Renoir - Tekne Partisi Öğle Yemeği

Renoir, Lise'in bazı portrelerinde özellikle resmi sergiye yolladıklarında, geleneksel bir etkinin altında kalarak, koyu bir renk düzeniyle, cilalı bir görünüş yaratıyordu. Renklerini (siyah, koyu yeşil, soluk mavi), hazırlama zeminin şeffaf bir şekilde bırakan verniklerle geniş alanlara yayıyordu. 1867 yılına kadar aydınlık resimden ayrılmadı. Konusunu doğrudan beyaz tuval üzerine uygulamak için ziftli hazırlamalara karşı çıkıp hematitten yararlandı. İlk portrelerinde zemini, ışığı şekillerin yardımıyla birleştiren mavi renklerle boyuyordu. Pre-Empresyonizm ile klasik akım arasında kendine özgü bir bağıntı kurmuştu. Orta sınıfın yaşamın tadını çıkardığı bir dönem ahlaki yapısı Renoir’in tablolarında da göze çarpıyordu. Özellikle sanatçı gençlik yıllarında, bu ruh durumunun sevincini, mutluluğunu ve gevşekliğini yansıttı tablolarına. Sanatçı sonra gitgide Impressionismus resim tekniğini benimsemeye başlar ve nihayet tamamen bu teknikte kalır. Yaşamı boyu güçlüklerle mücadele etmek zorunda kalmasına rağmen, yaşama sevinci ve neşeyle dolu resimler yapabilmiş ender sanatçılardan biridir. Resimlerinin değeri anlaşılamadığından, alıcı bulamayan sanatçı, gençlik yıllarını yoksulluk içinde geçirmiştir.

Kaynak


tr.wikipedia.org